March 27, 2010

another experience.......

ringgg!!!!!!!si pink alarm yang setia menemani mimpi2 indah menjalankan tugasnya seperti biasa.setiap pagi tidak pernah terlambat sedetik pun dari waktu yang telah diperintah pasti ia akan mengalunkan irama nyaring yang menyiksa gegendang teliga ku.

"hari tak de kelas kenapa la leh bunyi pulak jam ni" dengan longlai kaki melanngkah mendapatkan teman setia itu. si tangan memicit tombol alarm mematikan lagu yang berkumandang. diri terjun lagi ke katil empuk dan meneruskan layaran mimpi2 indah.

hendfone berlagu gembira. sayup-sayup ditangkap sang cuping. mendayu gelombang menghentam gegendang telinga. dalam kegelapan tangan mencari-cari di mana letaknya handfone. tanpa melihat tangan langsung menekan punat answer dan melekapkan si handfone ke telinga. mulut dengan malas menegluarkan kata-kata.

"hello....''
sepi tidak berjawab.
"hello......"
masih hampa tanpa suara..hati mula membara merasa tidak enak bahtera mimpi indah diganggu..
"hellllooooooo" agak keras suara ditekan tanda protes.
"bib!!!!!!!!!!!bangun....mandi!!!"gelombang suara itu keras memukul gegendang telinga....

si mata dengan refleks buka. ditoleh ke arah pink yang gagah dan sombong dengan memutarkan jarum saatnya. 5.30pagi.

'oh ya...ada janji dengan rini hari ni' hati berdetak sambil tangan memukul dahi tanpa disuruh.
"iya...iya....bangun ni rin...sekarang juga aku mandi.."setelah mendengar kata 'okey' handfone dihempas ke katil.

langkah memanjang menuju kamar mandi. gosok gigi, cuci muka dan membuang ape yang patut. air langsung dicurah ke tubuh tanpa amaran. dingin air pagi itu meresap langsung ke tulang dalam. gigi berdansa sesama mereka. tidak mau diri berlamaan disirami air dingin itu..

'sejuuukkknya..dah lama tak mandi seawal pagi camni..'hati menggerutu...

bersiap ala kadar tapi kemas dan rapi. setelah itu sarapan pagi kerna terlintas pesanan sang sahabat agar bersarapan dulu. roti dengan peanut butter jadi pilihan pagi ini. minumnya cukup air putih kerana aku adalah orang yang malas untuk membancuh minuman di pagi hari. memang golongan yang malas sarapan juga. hidangan dinikmati dengan tenang dan penuh rasa syukur. sambil si otak ligat merencana perjalanan hari ini.

jam 7 pagi sang sahabat datang. setelah salam dijawab sahabat masuk duduk berehat sebentar di ruang tamu pondok kecil ini. aktiviti bersarapan disambung kembali. air kosong juga aku sajikan ke sang sahabat. memang tidak sopan diri ini. seandainya hal ini sampai ke pengetahuan si ibu pasti diceramahi 7 lembar. tapi itu la aku. memang malas membancuh minuman. untung juga sahabatku itu tidak banyak onarnya.

perjalanan dimulai setelah segalanya selesai. sahabatku itu menjadi pemanduku pagi ini. tenang dia membelah jalan pagi itu. aku sebagai pembonceng hanya mematungkan diri di belakang. tidak mau menganggu tumpuan sahabat. dari jalan raya yang sibuk motor membelok ke jalan kampung yang kecil. lubang di sana sini. dengan keadaan jalan yang ibarat gunung everest menanjak si motor dengan penuh hati-hati.

perbualan bermula antara kita. semua berkisar tentang aktiviti hari ini. aku sebagai pembantunya saja. Rini, sahabatku, sebagai mastermind acara ini. sebenarnya kita ke desa ini bertujuan menjalankan penelitian untuk skripsi (tugas akhir @ thesis) si Rini. skripsi menjadi perkara wajib bagi setiap mahasiswa S1 di Universitas Padjadjaran. sudah menjadi prasyarat program untuk membolehkan kita graduate dari Unpad ni.

sambil mendengar penjelasan rini, aku menikmati keindahan alam yang terbentang di depan mata. udara segar bebas dari pencemaran. padi menghijau menghiasi lereng2 bukit yang kami lalui. hampir setengah jalan kampung kami lalui. motor tiba-tiba melelong. aku kaget. jalan licin. rini berjaya mengawal motor.

"kayaknya di depan licin bib.."kata rini. setelah motor berjaya dikawal.
" ya udah..pelan2 aja rin. hati2 aja.."aku menjawab.

setelah kalimat itu diucapkan. motor hilang keseimbangan. sekelip mata kita sudah baring di jalan. motor terbalik gak. aku berdiri secepatnya dan membantu rini mengangkat motor dan membersihkan diri. kejadian sekejap itu membuatkan dia kaget dan tidak mampu berbuat apa2. setelah beberapa minit...

"HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHA................." ketawa kami memecahkan keheningan pagi desa itu. kejadian itu lucu terlihat. rini mengambil keputusan agar menunggu suaminya. suami rini datang dengan menaiki pengankutan awam. tadi kita sudah maklum kalau dia masih di belakang kita.

HAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHHAHAHAHAHHA.....ketawa menghiasi penantian itu. mengenang kejadian itu kami terus ketawa. di samping bertanyakan keadaan masing-masing. ketawa dan terus ketawa.

"kamu kaget ga bib?? rini jadi trauma ni...."berbicara.
"ga koq rin....aku ga kaget..." aku menjawab. aku memang sudah merasakan kalau kita bakal jatuh setelah motor melelong tadi. ibarat kata aku dah mempersiapkan diri untuk jatuh.
ketawa kami bergema kembali.

kurang dari 5 minit, ka hadi (suami rini) pun melewati tempat kejadian. setelah menerangi hal yang berlaku aku menaki ojeg yang tadi dibongcengi ka hadi meneruskan perjalanan ke tempat yang dituju. ka hadi mengambil alih tugas rini dari situ.

kami tiba di SD Cikawo di kacamatan Pamulihan kabupaten Sumedang. anak-anak SD sudah memenuhi kawasan sekitar. dengan malu2 mereka menghampiri kami. dengan senyuman aku menyapa mereka. kami juga membersihkan tanah becak yang ada di pakaian kami. inilah pengorbanan demi skripsi..

jam 8 acara dimulai. sasaran kita adalah anak kelas 4 dan kelas 5. setelah pretest anak setiap kelas di bagi menjadi dua kelompok. kelompok 1 dibawa ke kelas 4. sesi penyuluhan berlangsung. pengajaran tentang gigi diberikan kepada mereka. dengan tekun mereka mendengar dan memberikan kejersama yang baik. kelompok 2 di kelas 5. entah apa yang dilakukan mereka di bawah kawalan ka hadi. setelah 1 jam. post test diberikan ke anak2 kelompok 1.

selesai di kelompok 1. acara dilanjutkan ke kelompokm 2. kalau tadi di kelompok 1 pengajaran di kelas. sekarang kelompok 2 diajak bermain sambil belajar. 3 permainan semuanya. adik2 yang terlibat memberikan kerjersama yang sangat baik. alangkah bahagianya melihat di kecil berkejaran ke sana ke mari. mereka menikmati zaman kanak2 dengan baik. terhibur juga si hati dengan telatah mereka.

selesai semuanya kita berposing beramai-ramai. mereka pulang ke rumah. kami beramah mesra dengan guru2 SD sebelum pamitan. dalam perjalanan pulang kami sempat singgah menikmati bakso di desa itu. makan bakso dan menghirup air sirap dengan nikmatnya. segar rasanya. maklumlah habis tenaga berhibur dengan adik2 SD tadi.


pulangnya aku naik angkot setelah membonceng ka hadi sampai ke jalan raya. trauma aku nak naik ojeg keluar. apa tidaknya si tukang ojeg pau duit aku tadi. sabar je la. sampai di rumah baru aku perasan angkot yang aku naik tadi salah bagi baki. duit baki aku kurang. hampeh sungguh. malang nasib hari ini. aku redha dengan semuanya.

pengajaran aku hari ini cek duit bagi setiap kali turun angkot. aku ni memang jenis malas nak kira duit baki. nampak gaya lepas ni kena berubah la. atau bayar dengan uang pas. huhuhuhuhu...

No comments:

Post a Comment